Online marketing bureau beginnen? Waar moet je rekening mee houden?

Vanaf het begin een zakelijk online marketingbureau starten zonder ervaring is moeilijk. Er is een lang proces dat moet worden gevolgd om van niets naar een gevestigd goed lopend zakelijk bedrijf te gaan, gevuld met klanten en werknemers. Echter, wil dit niet zeggen dat het onmogelijk is! Het is niet gemakkelijk, maar wanneer je echt iets wilt, houdt niets je tegen om het te realiseren en de wereld van digitale marketing als dienstverlener te betreden. Om te beginnen, is het goed om te weten waar je allemaal rekening mee moet houden.

Een breed aanbod aan services

Een degelijk online marketing bureau is gespecialiseerd in allerlei gebieden. Denk hierbij aan:

• Webontwikkeling en design

• Zoekmachineoptimalisatiediensten (SEO)

• Pay-Per-Click services (Google-advertenties, Bing-advertenties, Facebook-advertenties, enz.)

• Contentmarketingdiensten (inclusief het schrijven van content)

• Marketingdiensten voor sociale en online media

• E-mailmarketingdiensten

• Conversie-optimalisatiediensten

Uiteraard is het erg lastig om al deze diensten vanaf het begin direct aan te kunnen bieden, dus het is beter om degene te kiezen die bij je huidige vaardigheden passen. Als je bijvoorbeeld een expert bent in zoekmachineoptimalisatie, kun je beginnen met alleen dit type service aan te bieden. Later, naarmate je jouw klantenbestand uitbreidt en meer geld binnenkrijgt, kun je meer services aan je aanbod toevoegen. Het is dus goed om rekening te houden met het feit dat er veel te leren valt!

Bepaal hoe je jouw online marketing bureau wilt runnen

We leven nu in een digitaal tijdperk. Het is dus ook goed om hier rekening mee te houden, want dit biedt diverse mogelijkheden met betrekking tot hoe je jouw online marketing bureau wilt runnen. Dit kan namelijk op drie manieren:

• Als een virtueel bedrijf vanuit huis met ingehuurde teams die ook op afstand werken.

• Als ‘traditioneel bedrijf’ met een kantoor en lokale medewerkers.

• Een combinatie van beide.

Alle drie de opties hebben hun voor- en nadelen en jouw beslissing moet rekening houden met de kosten en de locatie van jouw potentiële klanten.

De juiste tools aanschaffen

Om je online marketing bureau efficiënt te runnen, heb je uiteindelijk allerlei tools nodig. In feite zal het betalen voor de licenties van deze tools de op één na grootste kostenpost zijn, na het uitbetalen van salarissen.

Je hebt tools nodig om jouw digitale marketingcampagnes te optimaliseren, rapporten voor de klanten te maken, facturering, boekhouding en nog veel meer. Er zijn veel tools op de markt om uit te kiezen, maar waar je rekening mee moet houden, is om tools te selecteren die functies bieden die je daadwerkelijk zult gebruiken, en geen functies die simpelweg leuk zijn om te hebben. Het komt namelijk veel voor dat bedrijven betalen voor allerlei softwarelicenties die ze nooit (zullen) gebruiken, dus kies verstandig!