Heeft u een zakelijk idee waar u een passie voor heeft? Een kunstproject of een gaaf product dat een duurzaam idee nastreeft?

Ja?

Een goede start.

We worden echter vaak geconfronteerd met een groot probleem:

Waar komt het geld vandaan om het project te starten?

Dat is waar crowdfunding binnenkomt, of liever gezegd het geld inzamelen met crowdfunding.

Maar wat is crowdfunding?

Iedereen die een briljant idee heeft maar nog niet over de nodige middelen beschikt om het hier uit te voeren. Deze volledige gids legt uit hoe u een crowdfundingcampagne kunt plannen en uitvoeren.

We nemen de populairste platforms onder de loep en spreken met een oprichter die een succesvolle campagne heeft gelanceerd en een slim en uiterst praktisch product heeft gelanceerd.

Laten we eerst eens kijken wat de term crowdfunding (in het Duits betekent zwermfinanciering) betekent.

Hoe werkt crowdfunding?

Dit type financiering is een steeds populairdere methode om projecten of startende bedrijven te financieren. In 2018 bedroeg het totale volume aan crowdfunding in Duitsland al meer dan 500 miljoen euro.
Het principe is simpel:

In plaats van geld uit een enkele pot te halen – zoals bijvoorbeeld van een investeerder of een bank – stellen kleine bedragen individuen in staat om een ​​project te realiseren.

De supporters krijgen vaak een beloning in ruil (ze worden bedankt op het crowdfundingplatform Startnext genoemd) zoals boeken, tassen, T-shirts of verrassingen. Ook immateriële beloningen zijn mogelijk, zoals genoemd worden in een tijdschrift of op een blog.

Wist al? Een vroeg voorbeeld van zwermfinanciering is het Vrijheidsbeeld van New York, waarvan de basis werd gerealiseerd met ongeveer 160.000 individuele donaties.

Crowdfunding is grofweg in te delen in drie stappen.

Eerste stap: projectplanning

Zodra een idee volwassen en haalbaar is, wordt het gepresenteerd op een platform voor crowdfunding (meer op de verschillende platforms hieronder). Een scherpe beschrijving, een korte pitchvideo en goede foto’s helpen supporters om een ​​idee te krijgen van het project en het project financieel te ondersteunen.

Belangrijk:

De boodschap en het doel van het project moeten duidelijk zijn en geen vragen onbeantwoord laten. Het is raadzaam goed na te denken over de beschrijving of structuur van de video en de woorden of afbeeldingen zorgvuldig te kiezen.

Hoe nauwkeuriger de informatie, hoe beter. Omdat dit vertrouwen schept voor de sponsors.

Daarnaast moet er een financieringsdoel – begin- en einddatum – worden vastgesteld en beloningen worden aangeboden.

Tweede stap: de financieringsfase

Nu gaat het in de hete fase – de financieringsfase. De eerste dagen zijn cruciaal voor je eigen campagne.

Nu is het tijd om persoonlijke contacten te gebruiken, het project op sociale netwerken te delen en e-mails te verzenden. Journalistieke contacten zijn ook buitengewoon nuttig – schaam je dus niet, maar betrek ook de pers. Supporters kunnen nu een van de beloningen als equivalent boeken.

Derde stap: de implementatie

Nu komt het beste: de realisatie van het bedrijfsidee. Zodra de financieringsdoelstelling is bereikt, duurt het, afhankelijk van het platform, enkele weken voordat het geld is uitbetaald en kan het project worden gestart of uitgebreid.

Nu is het belangrijk om een ​​langetermijnstrategie te ontwikkelen, zodat het project duurzaam en succesvol kan worden voortgezet.